ساندیس خور

هیئتی که در آن دغدغه مبارزه با اسرائیل نباشد؛ ابن زیاد هم سینه می زند!
ساندیس خور

نمیدانم پس از مرگم چه خواهد شد...
نمی خواهم بدانم کوزه گر از خاک اندامم چه خواهد ساخت...
ولی بسیار مشتاقم...
که از خاک گلویم سوتکی سازد...
گلوم سوتکی باشد به دست کودکی گستاخ و بازیگوش...
تا که پی در پی دم گرم خویش را بر آن بفشارد....
و سراب خفتگان خفته را آشفته تر سازد...
تا بدین سان بشکند دائم سکوت مرگبارم را...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انتشار مطالب و نوشته های مـا با ذکر منبع و ارجاع لینک مجاز است.
mail: amin.davari@chmail.ir

پربازدیدترین ها
shobahat
مدیر تارنما

ساندیس خور

هیئتی که در آن دغدغه مبارزه با اسرائیل نباشد؛ ابن زیاد هم سینه می زند!






این روزها که نام اخوان المسلمین روی زبان‌ها افتاده و رسانه های وابسته هم به آن علاقه پیدا کرده‌اند، بد نیست نگاهی داشته باشیم به سوابق این گروه و روابط پر فراز و نشیب آن با ایران. شاید مرور گذشته، به ما کمک کند تا به اتفاقات اخیر کشور مصر و تلاش امریکا و اسرائیل و متحدان عرب آن ها در جهت ایجاد کودتا در این کشور پی ببریم و معنای اختلاف نظر در جماعت اخوان و همچنین معنای «امام خامنه‌ای» گفتن حامد الحلباوی در بی‌بی‌سی را بهتر درک کنیم.[فیلم این مصاحبه در سایت تریبون]

حسن البنا پایه گزار اخوان المسلمین

اخوان‌المسلمین در سال 1928میلادی در مصر، توسط شیخ حسن البنا تاسیس شد. حسن‌البنا، از مؤسسان اولیه و اصلی حرکت تقریب بین مذاهب اسلامی در قاهره بود که به همت  شیخ محمدتقی قمی شکل گرفت. یکى از اهداف اولیه اخوان المسلمین تاسیس حکومتى بر مبناى اصول اسلام بود. حسن البنا براى دستیابى به این هدف ، پیروانش را به تلاش در تحقق حکومت اسلامى تشویق مى کرد. به عقیده حسن البنا اگر مسلمانان به چنین تلاشى مبادرت نکنند، در پیشگاه خداوند، گناهکار و مقصر خواهند بود. البته سیستم حکومتی حزب حاکم مصر به گونه‌ای بود که رهبران بعدی، کمتر به سراغ این هدف اصلی رفتند.

اخوان المسلمین و انقلاب اسلامی

اخوان المسلمین اولین گروهی بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، آن را تایید و از پناه دادن شاه توسط رژیم مصر انتقاد کرد. این جماعت در سال 57 اعلامیه‌ای منتشر کرد و انقلاب اسلامی ایران را الگویی برای مبارزت اسلامی خود علیه دولت وابسته و ضداسلامی مصر دانست و از تمام مسلمانان جهان نیز خواست تا از مسلمانان ایران سرمشق بگیرند. اخوان نخستین گروهی بودند که بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی، برای عرض تبریک به ایران آمده و خدمت امام خمینی رسیدند. [سید هادی خسروشاهی]

اخوان‌المسلمین بعد از پیروزی انقلاب کتابی تحت عنوان «خمینی آلترناتیو اسلامی» به قلم فتحی عبدالعزیز منتشر کرد که در آن آمده است: «انقلاب امام خمینی ، انقلاب یک فرقه اسلامی علیه فرقه‌ای دیگر نیست، بلکه مرکز ثقل ارزش‌ها و اعتقادات مشترکی است که همه مسلمانان را به وحدت می‌خواند، همان چیزی که انقلاب ایران برای آن به وقوع پیوست.»

در پی جنگ ایران و عراق، روابط اخوان با ایران تا حدودی به سردی گرایید. بعضی‌ها دلیل تغییر رفتار اخوان را در آن مقطع، عدم استقبال ایران از پیشنهاد آنها برای میانجیگری در مساله گروگان‌های آمریکایی و طولانی شدن جنگ تحمیلی و فشار کشورهای عرب منطقه بر آنها می‌دانند.

در همین زمان شیخ صلاح ابواسماعیل (از اعضای اخوان المسلمین) طی سخنانی، اخوان المسلمین را حامی عراق دانست، اما عمر تلمسانی رهبر وقت اخوان اعلام کرد که شیخ ابواسماعیل نظر شخصی خود را بیان کرده است. همچنین در همین دوران برخی اعضای اخوان ایران را متهم کردند که در صدد سلطه بر کل جهان اسلام است و لذا دست به تبلیغات و انتشار کتاب علیه ایران زدند.

دوران رهبری محمد مهدی عاکف

در سال‌های اخیر و در دوره رهبری محمد مهدی عاکف، اخوان المسلمین مواضع خوبی در قبال ایران و تشیع اتخاذ کرد که حساسیت کشورهای عربی را برانگیخت و حتی گاهی موجب اختلافات داخلی در اخوان‌المسلمین نیز شد. رهبر اخوان المسلمین از برنامه‌ى اتمى ایران حتى با احتمال هدف ساخت بمب اتمى حمایت ‌می‌کرد. عاکف در مصاحبه‌ای با روزنامه کویتى النهار گفته بود «چه مانعى دارد که مذهب شیعه گسترش یابد؟ سازمان کنفرانس کشورهاى اسلامى 56 عضو سنی مذهب دارد، حالا چرا باید از تنها کشور شیعه جهان ترسید؟»

رسانه های عربی ادعا کردند که مصاحبه عاکف تحریف شده است اما او در گفتگو با الشرق الأوسط تاکید کرد: پاسخ چاپ شده از قول من صحیح و بدون تحریف بوده است. به همین علت «جهاد عوده» عضو دبیرخانه‌ى سیاست گذارى حزب حاکم الوطنى (حزب مبارک) از اظهارات عاکف انتقاد کرد و گفت که رهبر اخوان المسلمین ظاهراً نمى تواند بین صواب و خطا و دوست و دشمن را تشخیص دهد. جهاد از عاکف خواست کمى به مطالعه کتابهاى شیعیان درباره‌ى سنى گرى بپردازد تا بفهمد از چه کسانى دفاع مى کند؟!

اختلافات داخلی اخوان

مواضع محمد مهدی عاکف و اخوان المسلمین باعث بروز برخی اختلافاتی در داخل تشکیلات جماعت و اظهارات برخی اعضاء علیه ایران و مذهب تشیع شد اما عاکف تاکید می‌کرد که موضع برخی اعضای این جنبش موضع شخصی است و ارتباطی به دفتر هماهنگی اخوان المسلمین ندارد.

عاکف در پاسخ به این سوال که «آیا مقالات «یوسف ندا» (مسئول روابط بین الملل اخوان) خطوط قرمز را زیر پا نگذاشته؟» اظهار داشت:«مطالبی که ایشان درباره شیعه نوشته است همان مطالبی است که همه ما بر اساس آن تربیت شده ایم. من با او درباره نگاه مثبت به تشیع موافقم. البته کار ما سیاسی است نه ورود در امور مذهبی. در هر حال ایران یک قدرت سیاسی است و مردم ایران مسلمان و شیعه اند و به خدا و رسول(ص) و قرآن عقیده دارند. همین کافی است و نباید روی اختلاف مذهبی تاکید شود»

مواضع اخوان درباره عربستان

محمد مهدی عاکف همچنین از حملات عربستان علیه شیعیان یمنی هم انتقاد می‌کرد و از این کشور می‌خواست که از کشتار شیعیان یمن دست بردارد که  البته با واکنش منفی عربستان و احزاب مختلف مصر روبرو شد. احزاب مصری اخوان را به نزدیک کردن مواضع خود به ایران و ایجاد شکاف در وحدت دولت‏های عربی متهم کردند. «محمد الفوقی» رئیس کمیسیون روابط خارجی پارلمان مصر با انتقاد از موضع عاکف گفت: اخوان نباید این درخواست را از دولت سعودی می‏کرد؛ آنها باید از حوثی‏ها می‏خواستند تا کشتار مردم یمن را متوقف کنند! همچنین قویطه یکی دیگر از نمایندگان پارلمان مصر گفت: موضع اخوان در محکوم کردن کشتن شیعیان یمن، به خاطر نزدیک بودن مواضع آنها به ایرانی‏ هاست؛ وگرنه از خود الحوثی‏ ها می‏خواست تا به جنگ پایان دهند!

وی همچنین در پاسخ به ادعاهای حسنین هیکل که اخوان المسلمین را به جیره خواری عربستان متهم کرده بود، گفت: «به چه دلیل این ادعا را مطرح می کند؟! اتفاقا عربستان ما را به دست جلاد سپرده است. اگر عربستان ما را تامین مالی می کند پس چرا این همه فشار و سرکوب بر اخوان وجود دارد؟!»

مواضع اخوان در مورد حزب الله لبنان

محمد مهدی عاکف درباره حزب الله لبنان هم مواضعی روشن و قاطع داشت. وی اعلام کرده بود که حاضر است ده‌ها هزار نیروی نظامی برای حمایت از حزب‌الله اعزام کند! [به نقل از سید هادی خسروشاهیوی درباره آثار جنگ 33 روزه لبنان نیز گفته است: من بر این باورم که ایستادگی، پایداری و مقاومت بی نظیر رزمندگان مقاومت اسلامی در میدان جنگ که همه مردم جهان را شگفت زده کرد، توانست طرح خاورمیانه جدید را ناکام کند.

عاکف ضمن انتقاد موضع حاکمان عرب در قبال جنگ اسرائیل با حزب الله، خطاب به رزمندگان مقاومت و سید حسن نصرالله هم گفت:«شما همه ملت های عرب و مسلمان را سربلند کردید و از عزت و کرامت و ارزشهای امت و کشورتان لبنان، شرافتمندانه دفاع کردید. تاریخ هرگز ایثار و فداکاریتان را از یاد نخواهد برد. جهاد و فداکاری شما در صحیفه اعمالتان ثبت شده است و خداوند در روز قیامت به شما پاداش خیر خواهد داد. وجود چنین فرزندان رشید و سلحشوری، گوارای مردم لبنان باد. برای امت اسلام پایدار و سربلند باشید.»

مواضع اخوان درمورد مصر و قرارداد کمپ دیوید

محمد مهدی عاکف درخصوص قرارداد کمپ دیوید و نقس مصر نیز گفته است: پس از گذشت سالهای طولانی از امضای پیمان کمپ دیوید، اکنون زمان تجدیدنظر در این موافقتنامه به نفع ملت مصر و امت عربی و اسلامی است. وی در خصوص وضعیت مصر نیز اعتقاد داشت :«الآن مصر در جهان عرب جایگاهی ندارد و ارزشی برای او قائل نمی شوند.‏»

وی درباره واکنش دولت مصر به مواضع اخوان نیز با صراحت تاکید می‌کرد:«درباره دولت مصر باید بگویم که هیچ ارزشی برای آن قائل نیستم و در محاسبات و اظهارات خودم توجهی به آن نمی‌کنم و هر سخنی که مورد رضای خدا باشد خواه درباره ایران یا حزب الله یا مسائل داخلی یا برادرانمان در غزه بی‌واهمه بیان می کنم. اقداماتی که دولت مصر انجام می‌دهد به نفع مصر نیست و آبروی کشور را به خطر انداخته است. کشور مصر کشور علما، مهد تمدن، کشور الازهر و کشور اقتدار بوده است و نظام فاسد مصر حق ندارد کاری کند که مردم جهان از مصر متنفر شوند به گونه ای که از فرط خشم و تنفر به سفارتخانه های مصر در کشورهای دیگر حمله کنند.‏» [یعنی همان تحلیلی که رهبر انقلاب از آن به عنوان تحقیر مردم مصر نام بردند]

مواضع عاکف در مورد امریکا و اوباما

«به نظر من مدیریت جدید هم مثل مدیریت قبلی بلکه بدتر از آن است. وقتی بوش بر سر کار بود او را خوب می شناختیم… ولی اوباما آمد و از در دوستی وارد شد و نمی دانیم چه می خواهد بکند. یکبار خبرنگار نیوزویک درباره اوباما از من پرسید. گفتم : به اوباما می گویم تو وارث فجایع بزرگی هستی. پرسش من از تو این است که بالاخره درباره فلسطین، عراق و افغانستان چه تصمیمی داری؟ توقع این است که عدالت و آزادی را همان گونه که بر زبان می آورد در عمل اجرا کند.»

برکناری یا بازنشستگی‏

در سال‌های اخیر مواضع محمد مهدی عاکف مخصوصا حمایت او از ایران و شیعیان، حساسیت کشورهای عربی و حکومت مصر را برانگیخت که این مساله گاهی موجب اختلافات داخلی در اخوان المسلمین هم می‌شد. چرا که حکومت مصر به این بهانه فشارها را بر اخوان المسلمین بیشترمی‌کرد.

محمدمهدی عاکف در چند سال گذشته آنقدر از ایران، شیعه و حزب الله لبنان تعریف و تمجید کرد  و آنقدر علیه سران عرب حرف زد که در نهایت چند سال پیش از رهبری اخوان المسلمین کنار رفت (یا کنار گذاشته شد!)  و یکی از نزدیکان وی به نام محمد بدیع به جای او انتخاب شد. خود او ضمن اشاره به بروز برخی اختلافات، سن بالای خود را دلیل کناره‌گیری‌اش اعلام کرد.

البته اختلافات داخلی اخوان، فقط به مواضع آنها درباره ایران و مذهب شیعه مربوط نمی‌شود، علاوه بر اینها، اختلافاتی نیز میان اعضای قدیمی و جوان اخوان و اختلافاتی بر سر تفسیر عقاید حسن البنا و سید قطب در میان آنها وجود دارد. به هرحال محمد مهدی عاکف هنوز هم یکی از رهبران مورد احترام اخوان به شمار می‌آید.

مواضع محمد بدیع

محمد بدیع سعی کرده است بدون اشاره و اسم آوردن از کسی و پرهیز از اختلافات و تاکید بر مشترکات، راه مرشد قبلی یعنی محمد مهدی عاکف را دنبال کند. وی چندی پیش در یادداشتی وظیفه فرمانروایان امت را خدمت به اسلام دانسته بود. مروری بر این یادداشت، مواضع محمد بدیع را به خوبی نشان می‌دهد:

«فرمانروایان کی از خواب غفلت بیدار می شوند تا مسئوولیت شان را ادا کنند؟ چه وقت درک میکنند که خواسته اصلی از ایشان، پشتیبانی از یکدیگر، وحدت اسلامی و ترک اختلافی است که توانمندی های شان را به ناتوانی مبدل کرده است؟به تحقیق فرماندهان یک ونیم میلیارد مسلمان؛ توان مقابله با چند میلیون صهیونست را که به مقدسات ما بازی می کند، دارند؛ در توان شان هست که پیروزی مطلوب و خواسته شده را متحقق سازند و به ویژه که خزاین زیرزمینی در سرزمین های اسلامی تعبیه شده است. حکام این امتی که خداوند به ایشان عزت و ابهت داده است، توان نجات زنان مسلمان اسیر در زندان های صهیونست های غاصب را دارند؛ آنانیکه فریاد می شکند و برای دور کردن ذلت و اهانت از خود ندا سر میدهند.

ای حکام امت: امام حسن بصری رحمه الله حاکم عادل را این گونه وصف می کند:(خداوند این وظایف را به دوش حاکم عادل قرار داده است: راست کننده هر کجرو و منحرف، رام کننده هر ظالم، اصلاحگر هر فاسد، نیرومند گرداننده هر ضعیف، دادگر هر ستمدیده، پناهگاه هر دل سوخته، آنکه بین خداوند و بنده گان قرار دارد که کلام خدا را می شنود و به ایشان می شنواند، تابع فرمان خداست و ایشان را تابع خدا می گرداند، اوست که بین بندگان خدا فیصله جاهلانه نمی کند، راه ستمگران را نمی پیماید و مستکبرین را بر ضعیفان مسلط نمی گرداند.
های فرمانروایان مسلمان: اسلامی که به آن منسوب هستید، فریاد می کشد که وضعیت امت تنها به جهاد استوار می گردد؛ خداوند می فرماید:‌ ای مؤمنان! شما را چه شده که وقتی گفته میشود در راه خدا جهاد کنید، به زمین سنگین می‌شوید، آیا زندگی دنیوی را به زندگی اخروی ترجیح می دهید؟ پس بیداری، عظمت و بزرگی ما در گرو این استقامت است که متحقق نمی شود مگر به پایمردی و بذل مال، سلاح، رسانه ها، نفس و وقت……. بدانید که ملت های مسلمان امید خیر به شما دارند؛ لذا آرزوهای شان را به باد فنا ندهید؛ چراکه شما در بزرگترین موقف تجارت با خداوند قرار دارید.»

توجه به این نکات، ما را کمک می کند تا درباره رفتار اخوان المسلمین درک بهتری داشته باشیم. مخصوصا در چنین شرایطی که آمریکا و کشورهای غربی و اسرائیل و حتی رهبران مرتجع عرب، با توسل به نقشه‌های مختلف به ویژه از طریق پروژه اسلام هراسی سعی در انحراف انقلاب آنها را دارند… البته این را هم باید گفت که اخوان بعد از انقلاب مصر تا حدودی مواضع خود را در قبال ایران تغییر داد

ahestan.ir

لینک مرتبط:

مصاحبه عاکف بعد از کنار رفتن از رهبری اخوان المسلمین : ایران یک قدرت سیاسی است

نظرات  (۷)

سلام
این مطلبی که گذاشتید به نظرم کامل نیست ؛ ولی نظر بنده اینه که فعلا اخوان بیشتر بدرد کشور و مذهب ما میخوره تا سکولارها.
ادعاها و موضع های غیر صحیح اخوانی ها رو هم میذاشتی خوب بود. موضع هایی که آقای محمد مهدی عاکف گرفته برام خیلی جالب بود اما اگه موضع آقای محمد بدیع به این چیزی هست که گذاشتید آنچنان بدرد نمی خوره . موضعشون در مورد اینکه کشته شدن چند شیعه در مصر رو محکوم کردند هم خوب بود ؛ مطمئنا مواضع خوبشون به اینجا ختم نمیشه ولی خودمونیما ، موضع ایشون با موضع آقای عاکف خیلی فرق میکنه؛ آخه شخصی که نمیتونه موضعی مثل آقای عاکف بگیره ، فرض کنیم اصلا رئیس جمهور بشه ، آیا حاضره با وجود مصالحی که در ذهنش در نظر گرفته ، موضعی مثل آقای عاکف بگیره؟

چند سوال دارم که جوابش رو نتونستم از متن شما پیدا کنم ؛ لابد اگه جوابش بود میذاشتید مگر اینکه یا بنده دارم اشتباه میکنم یا اینکه مقاله کامل نیست. میخواستم ببینیم آقای بدیع موضعشون در مورد سوریه چیه ؟ وهابی های تروریست سوریه رو محکوم میکنه یا آفرین بهشون میگه؟ علنی در مورد اسرائیل جنایتکار و اوبامای جنایتکار ریاکار موضع گرفته یا ...؟ حملات تروریستی که وهابی ها البته تندرو هاش، تو کشورای مختلف ،انجام میدند چند بار محکوم کرده؟ و ... .

اصلا فرض کنیم آقای بدیع ، مواضعش اصیل باشه ولی اخوان فقط آقای بدیع نیست .
موضع اخوان در موارد زیر چیه: اینا که تو سوریه اسیرا رو میکشند آیا اخوان تا حالا ردشون کرده یا ...؟ آخه اسیرا رو باید کشت مگه؟آدمی که مردم بی گناه رو به جرم شرکت نکردن تو جنگ ترور میکنه اگه حکومت رو پس بگیره که اسرائیل در مقابلش عددی نیست؛ همین فردا بدون هیچ معطلی به ایران حمله می کنند.این اخوانی ها از اینا حمایت نمی کنند؟ و چند سوال دیگه هست که بیخیال.

اما به هر حال نظر شما رو قبول دارم. اخوان با تمام کاستی هایی که داره ظاهرا بدتر از گروهای دیگه تو مصر نیست که بهتر هم هست. مثلا نمیدونم اگه این محمد البرادعی بیاد سر کار که به نظرم فکرش غربی هست یک حامی به این غربی ها اضافه میشه یا نه ؟ که ظاهرا جوابش روشنه. الله اعلم.

یه چیز دیگه اینکه فقط این اخوانی ها نبودند که کمک ایران بودند ، ایران جاهایی شده که از اخوانی ها حمایت کرده . مثلا حماس اکثرا اخوانی هستند و مورد حمایت ایران. الآن حماس ببین چقدر قدرت گرفته.
همین ترکیه آقای اردوغان و آقای عبدالله گل فکر کنم اخوانی اند که یک نفر تو تلویزیون یادمه گفت این دو نفر با حمایت ایران سر کار اومدند؛ شخصی که این مطلب رو گفت یادم نیست چه کسی بود. و حتما کمک ایران به این چند مورد هم ختم نمیشه.

اگه اشتباه میکنم شما تصحیصش کنید.

به امید ظهور.
پاسخ:
ممنون از نظراتتون
اولا باید بگم این مطلب در این حد کامل نیست و در آینده مطالب بعدی کامل تر خواهد شد
بنظرم اخوان پس از انقلاب مصر و ب دست گرفتن قدرت اشتباهات فراوانی کرد و همین اشتباهات باعث شد تا اوضاع کنونی برای مصر پیش بیاد... ولی ب هر حال نباید این رو هم فراموش کرد که انقلاب مصر یک انقلاب نوپاست و هنوز باقیمانده یاران مبارک در مسند قدرت و مسئولیت های اجرایی قرار دارند. و با وجود اختلاف نظرهای شدید احزاب و گروه ها در اون کشور نباید انتظار داشته باشیم ب این سرعت ب ما نزدیک بشند و بر سر اصول و آرمان ها همراه ما ب مبارزه بپردازند.
12 Tir 92 ، 18:02 بدون شرح!!1
واقعا که تنهایم گذاشتید.خوب رای چرا نمیدهید چیزی که ازتون کم نمی شه.
فقط کلمه ی VOTE
ممنون
نظر شما در پاسخ به بنده رو قبول دارم .
قبول دارم که آقای مرسی تو این یه سال خیلی سختی کشید و خیلی صبر از خودشون نشون دادند و اشکالاتی هم داشتند.
یاران مبارک و صاحبان قدرت غیر انقلابی ، اذیت کردن گروه های انقلابی اما معارض داخلی و همچنین استکبار جهانی از مواردی هست که آقای مرسی باهاش درگیر بود ، و به نظرم اینها سهم بیشتر از عدم تجربه ایشون داشت.
بنده همچنین قبول دارم نباید توقع زود هنگام از اخوان داشته باشیم.
حتی نظر بنده اینه که همین اخوان با همین نظرات ناقص فعلی برای ما بهتر از اینه که گروههای دیگه سر کار بیاند.
در کنار این به نظرم چون این وهابی ها افراد تندرویی دارند باید کاری کرد که قدرتشون کنترل شده باشه ؛ باید سدهای قانونی و غیرقانونی جلوشون درست کرد که یهو به سرشون نزنه کارای غیر عقلانی انجام بدند . مثلا الآن کنترل شده نیستند که سوریه رو به جهنم تبدیل کردند و خیلی از علماشون فتواهای عجیب برای کمک به اونها صادر میکنند. این حدیثایی که از آخرالزمان خبر میدند که جریان خلیفه ها رو پیش میکشه و ... رو تا چند سال پیش که از همه جا بی خبر بودم ، باورم نمی شد اما الآن به نظرم روزی میرسه که خیلی از این وهابی ها جلو آقا عج می ایستند و حتی به نظرم اینکه میگند علمای زیادی جلو آقا عج می ایستند به نظرم بیشترشون این علمای وهابی هستند البته وهابی ها علمای خوبی هم دارند .
اما به هر حال در شرایط فعلی اخوان بهتر از بقیه هست.

خداوند حافظ و یاور شما باشه.
12 Tir 92 ، 23:32 نیما انصاری
جالبناک بود!
سلام
ببخشید، اینطور که یادمه آقای بدیع رئیس الازهر هست. فکر کنم این آقای عاکف هم که نوشتید رئیس الازهر بوده .میشه بگید چرا نوشتید رهبر اخوان ؟ مگه هر کی رئیس الازهر بشه لزوما رهبر اخوان هم هست؟ مثلا مورد مشابه در ایران ، مگه رئیس حوزه یا رئیس جامعه مدرسین ، لزوما رهبر یک حزب سیاسی هم هست؟
این که نوشتم رئیس حوزه یا رئیس جامعه مدرسین ، دلیلش اینه که اطلاعاتم از الازهر کافی نیست به همین دلیل نمیدونم مورد مشابه رئیس الازهر ، در ایران کدوم هست.
خداحافظ
پاسخ:
ایشون رهبر اخوان المسلمین بودند... لطفا اینجا کلیک کنید
بله ، شما درست می فرمایید، بنده بعد از پرسیدن سؤال بالا از شما، متوجه شدم که قبلا اشتباه فکر میکرده ام ولی نمی دانم چرا به شما اطلاع ندادم تا به زحمت نیفتید. به خاطر زحمتی که برای شما درست کردم ، از شما معذرت میخواهم.
پاسخ:
خواهش می کنم... عزیزید شما
ببخشید یه چیزی تو نظرات بالا گفته نشده: سلفی ها و وهابی ها یکی نیستند ؛ گروهی که مسلمانان دیگر رو میکشند وهابی ها هستند؛ سلفی ها طرز فکرشون با وهابی ها فرق میکنه. مثلا تخریب قبور توسط سلفی ها انجام نمیشه. اخوان المسلمین ، سلفی هستند و وهابی نیستند.

متاسفانه اطلاعاتم در این مورد هنوز کافی نیست.
پاسخ:
همه ی اخوانی ها سلفی نیستند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.